دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

هشدار:این نوشته ام شاید بیشتر از اینکه دلنوشته باشه، نوشتن سردردهام باشه.

*

سربازی هم مثل سایر چیزایی که باید ردش کنی، عجیب غریبه. کسی که واردش نشده، نمیدونه چه آینده ای در انتظارشه و کسی که تمومش کرده، از دو سالی حرف میزنه که چشم رو چشم بزاری تموم شده.

*

متاسفانه در این دوره زمانی یه قسمت از استرسم به خاطر سربازی بود.

راستشو بگم من از همون اول که دانشگاه تموم شد و دیگه ادامه ندادم، قصدم سربازمعلم شدن بود. برای معلمی هم واسه خودم طرح و برنامه ای داشتم. یه کتابایی رو برای اینکه معلم خوبی بشم میخوندم و یه سری چیزایی که تو دانشگاه یادگرفتم و به نظرم واسه یه دبیرستانی مفید یا حداقل جالب بود رو میخواستم یاد بدم(مثل روباتیک یا میکروکنترلر).

ضمن اینکه چون میخواستم تو عمر نامبارکم حداقل یه دو سه روزی معلم بوده باشم، به نظرم این بهترین فرصت بود. دو سال معلمی شاید میتونست واسم معلم بودن رو بشکافه. الان اگه بخوام معلمی رو تجربه کنم، یا باید استخدام آموزش و پرورش بشم یا اینکه بیرون درس بدم که اون هم علاقه ای ندارم. دانش آموزایی که بیرون کلاس میرن رو زیاد نمیشه باهاشون ارتباط برقرار کرد.

بگذریم.

نتیجه سرباز معلمی اومد و متاسفانه جور نشد. در رقابت با کسی که دانشگاه هامون تفاوت خیلی زیادی دارن و با این وجود معدل منم 1.5 نمره از ایشون بیشتر بود، باختم؛ چرا که ایشون فرزند فرهنگی بودن. 

به هر حال، منم یه بهانه خوب برای فرار کردن از این کشور به دست آوردم. به ماها اهمیت نمیدن :))

پنج شنبه هم برگه اعزامو بردم سپاه شهرمون، شاید بتونن همینجا یه کاریش بکنن. امروز رفتم و باز اون هم نتیجه ای نداشت.

حالا هم یه چیزی که واسم مونده، سپاه خاتم الانبیاس. فک کنم همون قرارگاه مهندسی سپاهه که اون هم میگن خوابگاه نمیده و بدترین چیز تو تهران پیدا کردن یه مکان مناسبه. با توجه به اون چهارسال عذابی که تو خوابگاه کشیدم هم، علاقه ای به بودن در خوابگاه ندارم. گرچه مجبور بشم، شاید قضیه فرق بکنه. البته نمیدونم جریان های داخل خاتم چجوریاس. نمیدونم نوع کارهایی که قراره بکنن چیا هست. نمیدونم میتونم کار بکنم یا نه.

تو این وسط ارشد مدیریت هم دادم و تا اواسط خرداد نتیجه اش میاد. من خودم قبل این فکر میکردم که باید سه چهار سالی سابقه کار داشته باشم و بعدش ارشد بخونم اما با این وضعیتی که الان دارم از کل عقاید گذشته و آینده خودم دست کشیدم.

بعضیا میگن ارشد خوندن بهتره و من راستشو بخواید نمیدونم کدوم بهتره: سربازی تو خاتم یا ارشد.

یه چیز دیگه هم هس و اون قانونیه که تو برنامه ششم هست و چون یه قانون نظامیه اول باید به امضای فرمانده کل برسه، بعد اجرا بشه. طبق این قانون به ازای هر ماه جبهه پدر، یه ماه کسری تعلق میگیره. این قانون هم با اینکه به احتمال 99 درصد اجرا بشه اما هی زمان اجرا شدنش به تعویق میفنه. به خاطر همین نمیدونم اگه این قانون تا 1 تیر(زمان اعزام من) نیاد، اعزاممو دو ماه به تعویق بندازم یا نه.

دو سه تا چیزی که تعلیق زیادی تو ذهن من ایجاد میکنه و کم کم مغزمو منفجر میکنه. بعضی چیزای دیگه هم هست که نگفتم.

تازه تصور کنید این وسط یه چیزای دیگه خارج از سربازی هم واسه آدم پیش بیاد، دیگه کلا مغز میخوابه. 

  • ۹۶/۰۳/۰۶
  • مرتضی خیری

نظرات (۸)

من کارو به درس خوندن ترجیح میدم (فکر کنم از درس خوندن خسته شدم)
هر چند دارم به دکتری هم فکر می‌کنم الان
ولی پسرا بهتره فکر کار باشن
پاسخ:
منم همینطور. منتها اگه شرایط سربازی ردیف نباشه، ممکنه یه مدت از عمر همینطوری الکی بگذره دیگه. 
از درس هم فک کنم همون ترم 5 یا 6 بود خسته شدم. ارشد، دانشگاه خوب هم قبول میشدم اما چون حالشو نداشتم انتخاب رشته نکردم.

بدبختی همین سربازیس. وگرنه میرفتم سر یه کار بخورنمیری، یه مراده(جنس مقابل مراد) هم اختیار میکردیم :))))
همه به من میگفتن سربازی برو.
در حال حاضر با مدرک لیسانس برق و مشغول به فعالیت کاری در دو شغل؛ من هم در این دوراهی که شما گرفتار شدی هستم.
واقعا این سپری شدن عمر آزار دهندست. الان 25 سال دارم و اگر برم سربازی سن 26 و 27 سالگی رو در سربازی سپری می کنم. اگر جایی باشه که کار زیادی از من نکشن؛ میتونم با خیال راحت با مطالعه و کسب علم اون دو سال رو طی کنم. مثلا دوره MBA متمم رو تموم کنم و تو مهارت های شخصیم مطالعه کنم.
ولی اگر جایی بود که کار می طلبید چطور؟
واقعا من بعد از دو سال کار مفت و مجانی و خسته کننده و افسرده آور! دوباره آیا اون آدم سابق و پر انرژی سابق خواهم بود؟
شواهد از دور و وری هام نشون میده که این طور نیست!
لذا دو دلم.
کنکور ارشد هم شرکت کردم و منتظر نتایجش هستم. اگرچه به تحصیلات دانشگاهی خیلی دید بد و منفی ای دارم. به خصوص فضای برخورد با دانشجوها و احترام به شخصیت اونها.
پاسخ:
گرفتاران زیادن.
دوراهی کوتاه اما شاید موثری باشه.
فعلا منتظر آینده ام ببینم چه اتفاقی ممکنه بیفته.
انشاالله کارای سربازیمون به نحو احسنت جور میشه.

من هم به دانشگاه دید منفی ای دارم. از این سیستم امتحان و درس بخون نمره بگیر پاس بشی و ... اینا خوشم نمیاد. ضمن اینکه کار کردن قبل درس خوندن به نظرم کمک کننده باشه.
سربازی چیز مزخرفیهههه...
نمیدونم شاید اگر من جای شما بودم میرفتم ارشد و میخوندم و حتی ب کار هم فکر میکردم بالاخره دوساله خدارو چه دیدین شاید تااونموقع ی سری شرایط اومد کلا معاف شدین :))

من با دید خیلیییی مثبت نگاه کردم
پاسخ:
ای کاش یه خورده هم دنیا با دید مثبت نگاه میکرد. البته شاید خودم خیلی با دید منفی نگاه میکنم.

منم دقیقا به فکر کارم، به خاطر همین درس اینا رو ول کردم. شاید اگه نتیجه کنکور خوب باشه، سربازی رو کلا ول کنم تا این قانون و اینا اکی شه. نمیدونم واللا چیکار کنم.
مزخرف تر از سربازی بازم سربازیه.
چه جالب یه جا یه امتیاز برا فرزندان فرهنگی خوندم والا اونم واسه پسرا :)
ارشد اگه آزاد باشه فقط به تعویق انداختن سربازی رو به دنبال داره و بعدش هم از زندگی آدمو عقب میندازه ولی سراسری قضیه اش فرق داره.
ایشالا که هر چی خیر و صلاح اتونه پیش بیاد.
پاسخ:
با توجه به نظرات به نظر میرسه سربازی بیشتر از پسرا واسه دخترا مزخرفه :))
همین شما فرهنگیا حق ما رو خوردین :))
سراسری و آزاد یکین. حتی آزاد بهتر هم هست به شروطها. سراسری یه بدی داره دانشجو رو مفت خور بار میاره؛ من خودم یکیشون.
ایشالا. دعا کنید. دعا فک کنم آخرین راهمه.
آخه دو سال از بهترین سن جماعت رو الکی هدر میدن.
اصلا لذتی که تو خوردن حق شما هست تو خوردن آب طالبی بستنی نیست :)
در کل ارشد بدون دکترا ارزش نداره.
مفت خورا :))) ما قدم برمیداشتیم پول میدادیم والا :)
پاسخ:
واللا من اگه سربازی هم نمیرفتم فک نمیکنم این سنین بهترین سنین عمرم بودن. هر چیزی که باعث بهتر بودن این دوره زمانی هست رو من ندارم.
:)) حق مردم خور
من که کلا نمیدونم ارشد چیکار میکنن تا بدونم واسه دکتراس یا نه. کلا دیدی راجع به اتفاقاتی که کنارم میفته ندارم.
:)) خب وضعیت جامعه رو بهتر فهمیدین دیگه. الان هر جایی پول بدین دردتون نمیاد. اما ما واسه دو تومن پول دادن جونمون درمیاد :)
اصلا میخایید حرف بزنم چهار سال برید سربازی، سر بهترین چونه میزنن مردم :))
و خسیس اتون کرده سراسری.
580 شهریه ثابت، ترمی اگه یه آزمایشگاه باشه یک میلیون شهریه متغییر، چهارصد خوابگاه بقیه خرج ها هم بماند... اینترنت، سلف، کوفت و... :))
پاسخ:
:)) نه، اسمشم نیار. همین دو سالم درسته بهترین نیس اما بازم اضافیه 
ما هر روز یه گیگ اینترنت داشتیم مفت و مجانی. همون بدبختمون کرد.
قبول دارم هزینه هاش زیاده. سراسری به هر حال از لحاظ مالی هزینه هاش کمتره اما شاید هزینه های دیگه ای داشته باشه. طرف مفتی درس میخونه فک میکنه همه جا ریختن واسش. یه بدی دیگه هم که داره شاید فک کنه چیزی بارشه. شاید فک کنه بیشتر از یه دانشگاه آزادی بلده.
  • نیمه سیب سقراطی
  • معلمی ... منم دلم میخواد تجربه ش کنم البته نه به عنوان شغل دائم ، شاید یه جور محک زدن خودم باشه ... 

    و سربازی ... همیشه فکر میکنم که چقدر دو سال زیاده ! اونم دو سال توی جوونی ... 
    پاسخ:
    فک کنم معلمی شغلیه که باعث میشه خودتو بهتر بشناسی. از این جور کارا استقبال میکنم. شاید رفتن به خارج هم از این کارا باشه. باعث میشه دید بهتری نسبت به خودت و جامعه خودت داشته باشی. البته مهاجرت هم مثل معلمی موقتش خوبه.

    بعضی وقتا این دو سال واسم چیز مهمی نیس و بعضی وقتا بزرگترین دوره زمانی تو زندگیمه. هنوز با خودم به توافق نرسیدم.
    من لیسانس برق خوندم،بعدش سریعا رفتم سربازی، بعد از سربازی سه ماه کار کردم.  حساب کردم دیدم تو شصت سالگی میتونم با این حقوق ی خونه برای خودم بخرم.  استعفا دادم، نشستم کنکور ارشد خوندم و تهران قبول شدم.  ایشالا دوسال دیگه دارم تو استرالیا یا آمریکا قدم میزنم و ماهی دوهزارتا هم میگیرم. دوست صمیمی م هم همین فرمون رو رفت سال قبل از من و شریف قبول شد. 
    کلا داریم حساب و کتاب میکنیم ک کی بریم. چجوری بریم.  کجا بریم. 
    پاسخ:
    من بعد اینکه لیسانس برق خوندم، الان دانشجوی مدیریتم. سعی کردم از علوم انسانی هم یه چیزایی سر در بیارم. به نظرم هم اومد که مدیریت از بقیه شون کاربردی تره.
    انشاالله موفق باشید.
    من هم با اتفاقاتی هم که تو زندگیم میفته باید تصمیم بگیرم که آیا برم خارج یا بمونم ایران.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">