دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پیشنوشت: در رابطه با پست قبلی، ادریس میرویسی عزیز یه گفتگوطوری نوشتن که در پاسخ میخوام یه خورده خودمو واضح تر بنویسم. چون این بحث علاوه بر  اینکه تو ماه رمضون یقه مو میگیره تو فصل انتخابات که یه ماه پیش بود هم، درگیرش بودم. این پست هم پاسخی به ایشون نیست پاسخی به خودمه. ضمنا عنوانش شاید مناسب نباشه اما چون دنباله همون قبلیه همون عنوان رو مینویسم.

***

گره کار گمون میکنم برداشتیه که ایشون از آگاهی در پست من داشتن و تفاوتش با آگاهی از نظر من بود.

فک کنم ایشون میگن اگه در مورد بعضی کارها از کسی پیروی کردی و اون شخص از اون کارها آگاه بود، توی پیروی کننده هم مجوز انجامشو داری و "آگاهی" شو داری.

و راستش این تقریبا همون سوالیه که من تو پست قبلی میخواستم بپرسم.

اگه بخوام در مورد همون "روزه" حرف بزنم: من پست قبلی رو با فرض اینکه خدایی که با صفت عالم بودنش میشناسیم، این حکم رو قرار داده باشه و به عبارتی ازش "آگاه"ـه، سعی کردم سوال بپرسم و پست بزارم

منظورم اینه که به هر حال خداوند ازش آگاهه (و به نظرم آگاه بودن فقیه احتمالا اصلا ممکن نیست).

پس من منظورم از آگاه بودن، آگاه بودنِ خود شخصه وگرنه میدونم حداقل یک وجود حتماازش آگاهی داره(با توجه به فرض اولیه دینی بودن). خوب سوال من هم اینه که آگاهی هر وجود دیگه ای به چه درد من میخوره؟ آیا به من کمک میکنه؟ کار بدون آگاهی من فایده ای واسم داره؟(کلا پاسخ خودم به خودم اینه که فایده داره اما خیلی با کاری که با آگاهی انجام بشه فرق داره.)

منظورم از انتخابات چی بود؟ این پیروی از یه شخص (یا اشخاص) و فایده احتمالی، کاریه که برخی ها تو انتخابات انجامش میدن، مثل خود من که بخشی از رأیم به پیروی از آقای شعبانعلی بود.(گرچه شاید اینطور به نظر برسه که فرد از یه کسی پیروی میکنه اما در واقع فرد با توجه به علایق و عقاید خودش از اون فرد پیروی میکنه وگرنه شاید هزاران فرد دیگه برای پیروی کردن وجود داشته باشن. منظورم اینه که یه ارتباط دوطرفه برقراره)

فرض کنیم در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب گزینه x درست و انتخاب گزینه y نادرست باشه(فقط با یک معیار: مثلا اقتصاد). در اینصورت من اگه برای انتخاب x از شخص z(در اینجا آقای شعبانعلی) پیروی کنم و خودم آگاهی کامل یا حتی ناقصی هم نداشته باشم، شاید در یک دوره چهارساله بتونم با این انتخاب فایده ببرم، اما یکی از مشکلاتی که به وجود میاد اینه که در دوره بعدی اگه نتونم از نظر شخص z باخبر بشم و ضمنا خودم نتونم به دید خوبی برسم، 4 سال دیگه خودم به تنهایی شاید نتونم گزینه درست رو انتخاب کنم. در واقع با پیروی از یک چیز دیگه(حتی اگه آگاه باشه) ما شاید برای مدتی یا حتی برای همیشه فایده ای ببریم اما این تضمین نمیکنه که ما در هر موقعیتی بتونیم انتخاب درست داشته باشیم. و اگه بشه گفت، به اصطلاح امکان تکرارپذیری تصمیم درست کمتر میشه.

بعضی جاها بهتره آگاهی‌های ناقص خودمون از جهان و شرایط کنونی جهانی و کشوری و ...، بریزیم دور و به اطلاعات کامل‌تر بقیه گوش بدیم. اما این نباید باعث این بشه که کلاً خودمونو فراموش کنیم.

{فک کنم این بحث یه ارتباط ضعیفی با این داره که ما بیشتر از اینکه به "ما قال" توجه کنیم به "من قال" توجه میکنیم.

اگه یه روحانی یه حرفی بزنه، به به و چه چه ـمون تمومی نداره اما اگه یه "روحانی" همون حرف رو بزنه میشه منافق و ضالِّین.(در مورد این حرفای اخیر در مورد رأی مردم و ...)

چرا که حتی همون به به و چه چه اولیمون هم با آگاهی نبوده و همینطور هم هست منافق گفتن های ثانوی مون.}

***

پی نوشت شاید نامربوط: در انتخابات اگه انتخاب x از نظر اقتصادی مناسب‌تر باشه، جالبیش اینجاست که فایده اش برای افرادی که به شخص x رأی ندادن هم میرسه.

تاثیرگذاری ما انسان‌ها بر زندگی های همدیگه به طرز فجیعی کله آدمو داغ میکنه. من یه رفتار انجام میدم اما ممکنه رو زندگی خیلیای دیگه هم تأثیر بذاره.

  • مرتضی خیری