دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

فضای دیجیتال

فضای مجازی هر خوبی و بدی ای داشته باشه، از یه چیزش واقعاً خوشم میاد.

دیگه لازم نیست با کسی که متنهاشو میخونم و خوشم میاد، چشم تو چشم شم و به خاطر همین اصلاً لازم نیست بفهمم که اون کسی که اینا رو مینویسه، یه آدمه یا هوش مصنوعیهاصلاً شاید موجود فضاییه یا هر چیز دیگه.

لازم نیست طرفو بشناسم تا بفهمم از متنهاش خوشم میاد یا نهمتنهاش خودش نشون دهنده شخصیتهفضای مجازی باعث میشه بیشتر از شخصیتی که متن رو مینویسه، خود متن مهم باشه.

اگه بخوام یه مثال بزنم، الان من نمیدونم مثلاً شعبانعلی زنده است یا نه.(این مثالو فقط به خاطر اینکه دوسش دارم، زدم وگرنه شما هر کس دیگه ای رو در نظر بگیرآیا لازمه بدونم خودش نوشته یا کس دیگه ای؟ به نظر من نه.

و فکر میکنم فضای مجازی ابزاری باشه که بشه به این حرف نزدیک‌تر شد که دقت کن که چه چیزی میگوید و نگاه نکن که چه کسی میگوید.

شاید یکی از خوبی های دیگه فضای مجازی همون چیزی باشه که تو تکامل منفی بهش اشاره کردم. لازم نیست نویسنده وبلاگی که میخونم و ازش لذت میبرم، الان زنده باشه. خیلی از وبلاگها شاید پنج شیش ساله دیگه نوشته نمیشن و شاید حتی نویسنده اش فوت کرده اما آیا این باعث میشه که مطالب به دردنخورتری از وبلاگهای جدید داشته باشن؟ 

اومدن فضای مجازی به نظرم باعث شده که دیگه بین مرگ و زندگی تفاوتی نباشه. البته این خصوصیت قبل از فضای مجازی با وجود کتاب هم وجود داشته. الان خیلی از ماها مثلا از نوشته های شریعتی یا مطهری بیشتر از نوشته های متفکر الان استفاده میکنیم و لذت میبریم. 

***

یکی از چیزایی که گاهی اوقات بهش گیر میدن، اینه که مثلاً آیا حضرت علی (شرمنده که این اسم رو میبرم اما مثال واضح تریه) ای بوده یا نه؟

خب چه لزومی داره که حضرت علی ای بوده باشه یا نه؟ 

دقت کن ببین چه حرفها یا اعمالی با نام حضرت علی وجود داره و هر کدوم رو خوشت اومد عمل کن و هر کدوم خوشت نیومد، توجهی نکن.

اصلا به نظرمن علی ای نبوده. اما آیا این باعث میشه که من نهج البلاغه نخونم؟

  • ۹۵/۱۱/۰۳
  • مرتضی خیری

نظرات (۲)

کاملا حرفهات درسته. یه نکته ای که من دوست دارم اضافه کنم اینه که اسم ها  و شخصیتهایی که نوشتی همگی شخصیتهای دوست داشتنی (و معروفی) هستن. شاید این قانون (یا مرام یا شیوه)ای که میگی برای اینها صادق باشه توی اکثر اوقات. چون برندشون از طریق جامعه، رسانه، پدر و مادر و غیره توی ذهنمون جا افتاده. 
آیا در چنین شرایطی من حاضرم برم حرفهای دینی یک نفر رو بخونم؟
(الان نمیدونم محتواش چجوریه. اما بعد از اینکه بخونم حتما میگم عالی بوده. الان ولی هیچی دیدی ندارم)
دیگه اون دوران هم گذشته که ذبیح الله منصوری بخواد به یه اسم خارجی رفرنس بده تا حرف خودشو ببره جلو ;)

خودتم میدونی که یکی از کارایی که نسیم طالب انجام میده و مدل ذهنیش خیلی سخته که تو کَتمون بره اینه که علاقه مند به dead langugesـه.
میگه توشون گنج هایی هست که چون الان سمت و سوی رسانه ها به سمت زبونایی مثل انگلیسی و فرانسویه، کسی نمیره دنبالش. مثلا میره زبون اردو رو یاد میگیره.

کلا حرفم اینه خیلی سخته به مرام "ما قال" عمل کنیم :))
پاسخ:
چیزی که از حرفات فهمیدم ایناست:
حرف درستیه که این افراد معروف رو بیشتر میشناسیم و به خاطر همین به "ما قال"ِ شون توجه میکنیم. 
اما شاید بتونم دو چیز بگم:
1-اینو میدونم که اگه محتوایی قابلیت استفاده داشته باشه، هیچ وقت رو زمین نمیمونه و احتمالا کسی به اون توجه خواهد کرد. حداقل مثالی که من میدونم شوپنهاوره که تو زمونه خودش نمیشناختنش و بعدا کشفش کردن. به هر طریقی هم شده باشه، بالاخره وبلاگ یا هر محتوای که داری رو کسی معرفی میکنه(شرطش هم مشخصه دیگه: مخاطب دوست داشته باشه). یا مثلا افرادی مثل شعبانعلی یا مشیرفر(که یه وبلاگ بسیار زیبا تو پیوندهاش داره. بعدا میگم) یا یک پزشک معرفی میکنه، یا  به هر طریق ممکن. 
به همین خاطر کم کم محتواهای خوب رو میاد و خودشون تبدیل به آدم معروفه میشن.
2- دوم هم اینکه به هر حال همین افراد هم اولش معروف نبودن. همون اولی که کارشون رو شروع کردن به هر حال برخی مشتری حرفاشون بودن. حالا به هر طریق ممکن معروف شدن. منظورم اینه که به هر حال اولش که کسایی بودن که حرفای یه آدم غیر معروف رو بشنون.
**
در حالت کلی قبول دارم که واسه ما سخته که به ما قال توجه کنیم اما فکر میکنم راهش با اومدن فضای مجازی بازتر شده. همونطور که میدان انتخاب ماها گسترده شده و سفره انتخاب هم واسه هر کسی بازه و هر کسی هم وقت اضافی خیلی زیادی برای چشیدن هر غذایی از این سفره داره.

++++++++++
پاسخ:
نمیدونم یعنی چی
اما همینطوری ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">