دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

تکامل منفی

یکی از آرزوهایی که دارم اینه که بتونم کسایی که فکر میکنن هر چقدر یک نوشته یا تفکر یا حرف یا هر چی قدیمی تر باشه حتما پراشکال تره رو قانع کنم که اینطوری نیست.

یه روز به یکی از دوستان پیشنهاد کردم که یه کتابی که تقریبا واسه 200 سال پیشه رو بخونه، اینطوری جواب داد که : "کتاب 200 سال پیش دیگه به چه درد الان میخوره؟ بشین کتابای جدیدترو بخون."

فکر میکنن همچین دوستانی فقط به تکامل مثبت اعتقاد دارن. یعنی هر چقدر زمان بگذره، احتمالا موجودات ضعیف تر جای خودشونو به موجودات قوی تر خواهند داد.

اما راستش فکر میکنم علاوه بر تکامل مثبت، تکامل منفی هم وجود داره.

فکر میکنم گاهی اوقات نسل جدیدتر بسیار احمق تر از نسل قدیمی تر هستن.

شاید بشه دلایلی هم بشه واسش ذکر کرد.

اما من هنوز هم بر سر این که چنین فردی رو قانع کنم که درست بودن تفکر اساسا به زمانش بستگی نداره، درمانده ام.



  • ۹۵/۱۰/۱۸
  • مرتضی خیری

نظرات (۲)

احسنتم
پاسخ:
احسنتم:)
سلام
فکر جالبیه و من هم مشابه این فکرهارو دارم.
برای مثال اینکه وقتی از تمدن و فرهنگ حرف میزنیم، این تمدن و فرهنگ نشان از یه سابقه و تجربه های مختلف داره، و نباید با هر چیز جدیدی، گذشته هارو بذاریم کنار و بگیم اون کهنه است. شاید ذات و خوبیه یه چیز در همونی باشه که در طی چندصد سال و چند قرن شکل گرفته و شده یه تمدن و فرهنگ، نه اون چیزی که به اسم تجدد و مدرنیته و پیشرفت باید قبولش کنیم و بهمون تحمیل بشه. چیزی که معلوم نیست تو این دوره زمونه، دستهایی پشت پرده نباشن برای ترویج دادنش...
(البته از طرف دیگه هم میشه جدیدهارو بهتر دونست و یه جورایی در شک و تردید موند؛ مخصوصا وقتایی که در کوتاه مدت اثر منفی یا مثبتشون مشخص نباشه...نمیشه از اون قدیمه و تمدن شده دفاع کامل کرد یا جدیده رو رد کرد)
پاسخ:
سلام
موافقم با نظرتون.
نه میشه به دست آورده های جدید رو 100درصد قبول کرد و نه دانسته ها و به دست آورده های قدیمی.

چیزی که من تو مطلب بهش اشاره کردم، شاید منظورم بیشتر موضوعاتی از جنس فلسفه بوده. 
چرا که در این مورد به نظرم زمان هیچ گونه تاثیری رو درست یا غلط بودن نظر نمیتونه داشته باشه.
اما تا اونجایی که به عقل من میرسه، مسیر علم مسیر درست و رو به جلویی هستش. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">