دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

زیبایی


در مسخره بودن فلسفه ها همین بس که هایدگر پرسید «چرا به جای اینکه چیزی نباشد، چیزی هست؟» و نپرسید که «حال به هم زن نیست که به جای اینکه چیزی نباشد، چیزی هست؟»

با این «چرا»ها فقط خودشان را مسخره کرده‌اند و بس. دنیا را شاعران میسازند.

**

به فلسفه ورزی ها دیگر اهمیتی نمیدهم. من مشتاق نوشته‌های زیبام.

شاید به خاطر همینه که وقتی «در باب حکمت زندگی» را میخوانم دیگر در خودم نیستم و وقتی «جهان و تاملات فیلسوف» را میخوانم، فقط ورق میزنم و دیگر هیچ.

جناب آقای رضا ولی یاری عزیز، من را چه به دلایل شوپنهاور یا هر کس دیگر؟ بازتاب استحکام و زیبایی افکار و نوشته‌های شوپنهاور در نوشته‌های محمد مبشری، فرد را دیوانه میکند نه منطق یا هر چیز دیگر.

(توضیح اینکه «در باب حکمت زندگی» را محمد مبشری را به زیبایی و «جهان و تاملات فیلسوف» را رضا محمدیاری به صورت معمولی و ساده ترجمه کرده است)

**

شاید به همین دلیل باشد که نیچه را بسیار بیشتر میشناسند. مردم نوشته‌های زیبای نیچه را در ترجمه‌های محکم آشوری می‌بینند و عاشقش میشوند. وگرنه اگر آشوری ترجمه‌اش نمیکرد نیچه را، نیمچه الانش هم در ایران نمیشناختندش.

**

فلسفه محکم فقط پایه حرفهاست و بعد از آن چیزی که بر تو برتری میبخشد نه منطق که زیبایی بازتاب شده افکار در نوشته‌ها و گفته های توست.

  • ۹۵/۱۱/۲۳
  • مرتضی خیری

نظرات (۴)

من هیچی از فلسفه متوجه نمیشم ، فقط حس میکنم بنظرشون هرچه پیچیده تر باکلاس تر :*
پاسخ:
من هم زیادی سرم نمیشه اما به نظرم اشتباه میکنن(شاید هم درست دارن میگن).
شاید بعضی جاها میطلبه که پیچیده حرف بزنی اما شاید هر چقدر پیچیده تر حرف بزنی از تاثیرگذاریت هم کمتر شه. 
تو فکر من، نهایت چیز اینه که بخوای با نوشته یا سخنرانیت یا فیلمت یا ... تاثیرگذار باشی. اگه تاثیرگذارنباشی دیگه چه فرقی میکنه داری درست میگی یا نه.
  • محمد روشنیان
  • ولی این متن بیشتر از یک علاقمند به هنر از ذهن یک علاقمند به فلسفه ترواش شده گویا! نوع قلم این‌چنین می‌گوید!
    پاسخ:
    فقط در حد علاقه مندم. از دو تاشم چیز زیادی نمیدونم اما به نظرم هر چیزی که میخوای عرضه بکنی، شرط نهایی که باید باشه زیباییه. وگرنه منطق و فلسفه و فکر و هر چیز دیگه ای، بدون زیبایی به نظرم ارزش نداره.
    مهمترین مسأله فلسفه 
    چرا؟
    پاسخ:
    مهم ترین مساله فلسفه که نه، اما عامل تاثیرگذاری.
    شاید چون احساسات بیشتر از منطقیجات، رو آدم تاثیر میذاره.
    سلام مرتضی
    آره فلسفه یعنی چرا؟
    اگه منظورت اینه که احساس فلسفه بیشتراز منطق فلسفه تآثیر میزاره! بدون که موافق نیستم وهرکسی به این راحتی وسادگی نمیتونه اینو بگه.
    فلسفه رو دوست دارم!
    پاسخ:
    فک میکنم مهم ترین سوالات فلسفه، اینجور "چرا" هاست دیگه.
    یه بار دیگه میگم. اما فقط یه بار. 
    به نظرم کارهای فکری بدون اثربخشی به هیچ دردی نمیخوره. اثربخشی فلسفه نیز از طریق زیبایی نوشته بیشتر میشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">