دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

داستان و معنا

یکی از معیارهای انسان بودن برای من، توانایی در داستان گفتنه.

نه اینکه بشینی و داستانای بقیه رو بخونی و بتونی واسه بقیه تعریف کنی.

به نظر میرسه این کاریه که خیلی ها میتونن انجام بدن، بعضا بدون این که کمترین فهمی ازش داشته باشن.

منظورم داستانیه که آدم میتونه از خودش خلق کنه.

چه با ماجراها و داستان هایی که تو زندگی واقعی تجربه شون میکنی و چه داستان هایی که در ذهن خودت میسازی.

بین این دو هم تفاوتی نمیبینم. یه چیزی چه ذهنی باشه و چه عینی دیگه برام هیچ تفاوتی نداره.

تنها شرطی که واسم داره، اینه که داستان واسم بامعنا باشه.

راجع به کلمه معنا شاید حرفهای خیلی زیادی زده بشه. 

اما من راجع به معنا اینطور فکر میکنم که معنا دقیقا همون داستانه. 

اگه اینطوری بگم شاید بهتر باشه: فکر میکنم مهارت داستان گویی همون چیزیه که تو تفکر استراتژیک، بهش سناریو نویسی میگن. و چیزی که تو تفکر استراتژیک راجع بهش بحث میشه، هدفه. اینکه چقدر ارزشمندی، به این بستگی داره که در راه هدفی که داری چقدر بتونی فعالیت انجام بدی. فکر میکنم متاسفانه خیلی از ماها هیچ هدفی در زندگی نداریم و راستش یه راه حلی که میتونم حتی برای هدف پیدا کردن در زندگی بهش اشاره کنم، داستان نویسیه.

خلاصه اینکه فکر میکنم هر کسی برای زندگی بهتر باید مهارت داستان سازی رو بلد باشه.

  • ۹۵/۱۱/۱۱
  • مرتضی خیری

نظرات (۱)

++++
پاسخ:
+++++

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">