دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نشستم فیلم The Great Dictator چاپلین رو دیدم.سخنرانی آخرشو فکر میکنم همه دیدن. برخلاف تصور قبلیم، زیاد از فیلم خوشم نیومد. از کل فیلم فقط دوجاشو میپسندم. یکی همون سخنرانی آخر فیلمه و اون یکی، یه مونولوگه که شاید خود همین، اندازه همه چی ارزش داشت. فکر میکنم اگه دو ساعت بشینم که فقط این حرفو بشنوم ارزش داره.

دختر نشسته و با آرایشگر(چاپلین) حرف میزنه. خودش سوال میپرسه و خودشم جواب میده.

"آیا به خدا اعتقاد داری؟ من که آره. ولی اگه خدایی نبود تو طور دیگه ای زندگی میکردی؟ من نه"

فکر کنم اگه به همه 4 حالت جواب دادن به این سوال ها فکر کنیم، طرز تفکرمون راجع به این مسئله خیلی بهتر بشه نسبت به وقتی که به همچین سوالی فکر نکنیم.


  • ۹۵/۱۰/۱۴
  • مرتضی خیری

نظرات (۱)

  • دوست مجازی
  • سلام
    واقعا همینطوره، خیلی ها که ادعا میکنن دین من انسانیت منه، در بزنگاهها و مواقع حساس و حیاتی، بدون حضور ذهنیت خدایی، میتونن تصمیم های وحشتناکی بگیرن...
    پاسخ:
    چیزی که من از کامنت شما فهمیدم، اینه که اگر صرفا به انسانیت خودمون به عنوان دین نگاه کنیم و وجودی به عنوان خدا رو وارد معادله نکنیم، به نظرم اون موقع یه جای کار لنگ خواهد بود.
    اگه منظورتون اینه، فکر میکنم موافقم.
    متاسفانه بعضی ها فکر میکنن که چه دلیلی داره کس دیگه ای برای ما تصمیم بگیره که چجوری رفتار کنیم؟
    فکر نمیکنم این سوال، سوال درستی باشه. چرا که من خودم واسه خودم سواله که چرا انتخاب طرز رفتار خودم باید با خودم باشه؟ درسته که آخرش اجرای رفتار با خودمونه اما اگه خودم میتونم نحوه طرز رفتارم و کار درست رو مشخص کنم، کس دیگه ای هم میتونه این کارو بکنه. پس چرا نباید به حرف بقیه گوش بدم؟
    یکی از اشتباهایی که برخی میکنن به نظرم اینه که خودم میتونم خودمو مدیریت کنم و نیازی به نظرات فرد دیگه ای ندارم.
    البته این نظرو بیشتر در مورد پیامبرا و افرادی تحت عنوان مذهب دارن وگرنه اگه یه دانشمند بهشون چیزی بگه احتمالا اونو قبول خواهند کرد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">