دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

یکی از پرحاشیه ترین افراد سیاسی در سال های اخیر، جناب صادق زیباکلام بوده.

گاها حرفهایی میزنه که فضا رو بسیار متشنج میکنه.

یا چیزی که اخیرا کیهان بهش گیرداده، فکر میکنم حرف یکی از روزنامه نگاران شرق بوده که وقتی ازش میپرسن که چرا بعد برجام اونهمه شلوغی کردید؟ پاسخ میده که هدف ما تلطیف فضای جامعه بوده.(له شدت نقل به مضمونه و کلیتش یه همچین چیزیه.)

راستش گرچه این کار( تغییر دادن فضای جامعه، با یا بدون توجه به درست یا غلط بودن حرف) در ابتدا کار درستی به نظر نرسه اما یه خورده که فکر میکنم یاد یکی از رویدادهای تاریخ معاصر میافتم: انقلاب سفید.

یکی از چیزهایی که امام در انقلاب سفید باهاش به شدت مخالفت میکنه، رای دادن زنان هستش. گرچه بعدها در جمهوری اسلامی، به زنان نیز حق رای داده شد اما به این پاراگراف توجه بکنید:(از این منبع)

(به نظر می رسد در سال 42 ادعای گشودن راه ورود بانوان به صحنه های اجتماعی، در حالی که زنان نیز همانند مردان از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم بودند، ماهیتی فریب کارانه داشت. در کشوری که انتخابات آزاد وجود نداشت و فهرست کاندیداها به وسیله ی دولت و ساواک تعیین می شد، رأی دادن یا راه یافتن زنان به مجلس چه اهمیتی می توانست داشته باشد؟ در واقع مخالفت با تصویب نامه ی انجمن های ایالتی و ولایتی، نه مخالفت با آزادی زنان، بلکه مخالفت با توسعه ی فریب و فساد حکومتی بود. امام خمینی(ره) اعلام داشت: «ما با ترقی زن ها مخالف نیستیم، ما با این فحشا مخالفیم، با این کارهای غلط مخالفیم، مگر مردها در این مملکت آزادی دارند که زن ها داشته باشند؟ مگر آزادی مرد و آزادی زن با لفظ درست می شود.» (امام خمینی، ج 1، 80) ).

به نظر میرسه که این کار یعنی مخالفت با آزادی زنان هم نه دقیقا برای مخالفت با آزادی زنان باشه بلکه راهیه برای تغییر دادن فضای موجود و  نکته جالب اینجاست که دقیقا سال ها بعد وقتی که حکومت تشکیل میدن، خود امام هم با محدود کردن زنان برای رای گیری مخالف بودن. 

من به هیچ کدوم از این کارها(حرف های زیباکلام، روزنامه های اصلاح طلب یا مخالفت با آزادی زنان امام) به عنوان این که بشینم ببینم کار خوبی بوده یا نه، نگاه نمیکنم بلکه فقط فکر میکنم این کارها، معادل همن.

به خاطر همین هم فکر میکنم اگر روزنامه کیهان به دلیل این جور حرفها و کارها به اصلاح طلبان یا هر کس دیگه ای گیر میده، باید به اقدامات امام در سال 42 هم گیر بده.

  • ۹۵/۱۰/۱۳
  • مرتضی خیری

نظرات (۰)

کسی نظری نداده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">