دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

فکر میکنم یکی دیگه از تفاوتهایی که بین مدل ذهنی مذهبی و غیرمذهبی وجود داره، این باشه که مذهب به آینده ای امیدبخش برای انسان ها نوید میده در حالی که مدل ذهنی غیرمذهبی، نمیتونه برای آینده انسان هیچ تضمینی بده.

در واقع بر طبق شنیده ها و چیزی که به نظر من میرسه حتی هیچ افقی برای دنیای ساخته شده با علم وجود نداره. مشخص نیست جهان مثلا در سیصد سال آینده چگونه خواهد بود، یا حتی مشخص نیست آیا بعد از مدتی، انسان ها منقرض خواهند شد یا نه.

کل حرفم همینه که مذهب برای آینده ای خوب برای انسان ها منتظره در حالی که غیر مذهب همچین قیدی واسه خودش نداره.

بنابراین فکر میکنم اگر آدمی امیدوار به آینده هستید، احتمالا آدمی مذهبی هستید حتی اگر به خدایی ایمان نداشته باشید.

البته فکر میکنم اگر یه خورده بیشتر تو همین موضوع فکر کنم، این تفاوت به همان تفاوت این که آیا عقل انسان ها برایشان کافی خواهد بود یا نه و به کمکی از جنسی دیگر نیازمند خواهد بود، بر میگرده.



  • ۹۵/۱۰/۱۰
  • مرتضی خیری

نظرات (۴)

مدل ذهنی حماقت و کوری نسبت به آینده که به خوشبینی منجر بشه هم مدل مذهبی محسوب میشه؟
پاسخ:
نمیدونم چرا این قدر توهین آمیز نوشتی. من صرفا چیزی که به نظرم میرسه، بدون هیچ قضاوتی نوشتم. من نمیدونم کدوم مدل، مدل مفیدتری هستش و فکر میکنم برای انسان های گوناگون هم متفاوته.
در مورد سوال:
نمیدونم این خاصیت هم جزء مدل ذهنی مذهب محسوب میشه یا نه، اما دو تا چیزو میدونم:
1- اینکه هر مدل ذهنی ای برای خود مزایایی داره و ضمنا some win, some lose. :)
هر چیزی که به دست بیاری، احتمالا از جایی دیگر چیزی را از دست خواهید داد. به نظرم این به علت محدودیت ماست و برای هر اعتقادی میشه اینو گفت.
دین هم گاهی به نظر میرسه که فرد رو تنبل به بار میاره، اما فکر میکنم حداقل در اسلام دانشمندان برای فهمیدن آینده تلاش میکنند. حداقل در گذشته این طور بوده.
فکر میکنم گروهی برعکس گروهی که گفتی هم موجود باشن. مثلا میشه پوچ گراهایی رو در نظر گرفت که به علت نبود تصویر روشنی از آینده، حوصله چندانی برای فهمیدن آینده نداشته باشند.
و اینطور هم که به نظر من میاد امیدواری تاثیر بیشتری از ناامیدی برای رسیدن به موفقیت داره.
و دوم این که سوالی که مِستِر نسیم طالب راجع به این که چرا مردم راجع به کلیسا و ... اینقدر شک گرا هستن اما راجع به دانشمندا اینطوری نیستن، سوال جالبی به نظر میرسه.
یعنی همانطور که ممکنه تو مدل ذهنی مذهب رو به حماقت متهم کنی، ممکنه شخصی بهتر از تو، مدل ذهنی غیر مذهبی رو به حماقت متهم کنه و این بازی همینطوری ادامه داشته باشه.
*****
کلا فکر میکنم بیشتر از این که نظرت یه سوال باشه، یه توهینه. نه به مذهب یا هرچیز یا کس دیگه ای(چرا که "در طریقت ما کافریست، رنجیدن")، به خودت.
پی نوشت: شاید در انتخاب برخی کلمه ها، خوب نبودم اما فکر میکنم منظورمو کامل رسوندم.
اول این نکته رو بگم که تو حرفهام فکر میکنم رابطه رو برعکس فهمیدی.
یعنی من نگفتم کوری و حماقتِ زیاده از حدی که، منجر به خوشبینی بیماری‎وار بشه، جزوی از مذهبه. سوالم هم این نبود. 
تو توی نوشته‌ت یه ویژگی از مدل ذهنی مذهبی نوشتی و اون دید روشن و خوشبین نسبت به آیندس. 
حرف من هم (و فهم من هم) این نبود که خوشبینی، حماقته و مذهب اینجوریه. به هیچ وجه.
سوال من بیشتر از این بابت بود که مرزهاتو دقیق مشخص کنی. 
کدوم نوع خوشبینی و کدوم نوع بد بینی؟
ضمن اینکه نوشتی مدل ذهنی غیرمذهبی، نمیتونه برای آینده انسان هچ تضمینی بده. 
این طرز تفکر قرآنی هم هست. اونجا که میگه شما تغییر پیدا نمی‎کنید مگر به دست خودتون. حرف از اختیاره. نه اینکه بگه بالاخره هرجوری برید جلو آیندتون روشنه.
"بنابراین فکر میکنم اگر آدمی امیدوار به آینده هستید، احتمالا آدمی مذهبی هستید حتی اگر به خدایی ایمان نداشته باشید."
به نظر میاد اینجا خواستی از سطح کلمات بالاتر بری و به مفاهیم برسی. ببین. خیلی از آدمهای حوزه تکنولوژی هیچ مذهبی ندارن، اما شدیدا خوشبین هستن. من نمیفمهم این چه اصراریه که بهشون بگیم نه بیخیال. تو مذهبی هستی. نیستن واقعا.

نسیم طالب یه جا میگه مردم فکر میکنن کار علم فرموله کردن پیش بینی هاست. اما من فکر میکنم موضوع علم اینه که چطوری هالو نباشیم.

حرف من اینه که هر آدمی، فارغ از مذهبی بودن یا نبودنش، میتونه هالو باشه. و این بستگی به شفافیت ذهنی اون آدم در درک پدیده‌ها داره. چه بگیم تو مذهبی هستی (با دیدی که داری) و چه بگیم نیستی. کلا اینها موضوعیتی ندارن.
پاسخ:
فکر میکنم چیزی که باعث به وجود اومدن مشکل شده، همین تفاوت "خوشبینی" تو با "امیدواری" من باشه.
عمده منظور من که کلمه ای ازش تو متن به کار نبردم، وجود فردی به نام "منجی"ـه.  فکر میکنم اینجاست که تفاوت بین مذهبی و غیرمذهبی مشخص میشه. یعنی یک فرد غیرمذهبی حجت دیگه ای جز عقل نداره و فرد مذهبی میگه: ما به چیزی غیر از عقل، از جنس وحی و شاید از طریق وجودی به نام منجی، برای نجات نیاز داریم.

در مورد جمله :"بنابراین فکر میکنم اگر آدمی امیدوار به آینده هستید، احتمالا آدمی مذهبی هستید حتی اگر به خدایی ایمان نداشته باشید."
فکر میکنم این جمله هم با همون قضیه منجی قابل حل باشه. 

نکته دیگه هم این که فکر میکنم که مدل غیرمذهبی، واقع بین تر به نظر میرسه. اما مشکلی که هست اینه که من(و یه خورده کلی تر، ما) هیچ دیدی از واقعیت نداریم. پس چطور میتونیم بفهمیم که کدوم مدل ذهنی واقع بین تره؟
حرف من هم تقریبا با همین لینکی که دادی و حرفهایی که قبلا از طالب دیدم، تقریبا همسوه.
منتها ممکنه قلم من انقدر مذخرف باشه که نتونم ذهنمو خالی کنم درست.
پاسخ:
تو جمله ات که دقت میکنم، یه جور دیگه هم میشه معنیش کرد.
اما راستش یه جوری نوشتی که به هر کسی نشون بدی، فکر میکنم همون منظوری که من برداشت کردم، برداشت میکنه.
پس خوبه که فقط با جمله بندی من مشکل داری.
قابل حله.
البته بهتره اول به "هر کسی" نشون بدی، بعد میتونی هرکسی رو به "کار ببری" ;)
پاسخ:
این هم حرف درستیه.
شاید قضاوت بدی کردم.
اما به تو هم یه چیزی بگن، نمیری از همه بپرسی ببینی منظور طرف چی میتونه باشه که.
احتمالا منظوری که خودت سریع برداشت میکنی رو در نظر میگیری.
در کل هر دو تا منظورو برداشت میکرد اما به قول معروف، جمله ت سوگیری داره. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">