دل نوشته هام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

ایناندیرما

یه کلمه ای که تو ترکی خیلی از این کلمه خوشم میاد و بعضی اوقات شوخی هام با این کلمه هستش،کلمه "ایناندیرما" هست به معنی "حرف و سخنی که برای باورپذیرتر کردن حرف دیگه ای ازش استفاده میشه."

نکته ای که بهش علاقه مند شدم ، اینه که "ایناندیرما" بیشتر در مواقعی استفاده میشه که اون حرفی که میخوایم باورپذیرش کنیم ، یه حرف دروغه.در واقع وقتی میخوایم دروغی رو به یک ادم دیگه ای بخورونیم ، از همچین ابزارهایی استفاده میکنیم.در حالی که به نظرم این طور میاد که وقتی که کسی میخواد حرف حقی بزنه هیچ وقت به خودش سخت نمیگیره که اون حرف رو به بلع کس دیگه ای بده ، هیچ وقت از همچین ابزاری استفاده نمیکنه،به حالش فرقی نمیکنه که طرف به حرفش گوش کنه یا نه.

چون میدونم حرفمو نتونستم به صورت واضح بگم،یه بار به صورت ترکی خلاصه شو میگم:

اگه بیری ایستسه سیزی ایناندیرا، احتمالا سوزو یالان دی.

(ترجمه: اگه کسی بخواد چیزی رو واسه شما بباورونه!، احتمالا داره دروغ میگه.)


  • ۹۵/۰۵/۲۰
  • مرتضی خیری

نظرات (۲)

حاج مرتضی سلام.مطالبت جالبن ولی انتظارم از تو بیشتر بوده و هست.هر جا هستی سلامت و موفق باشی.
پاسخ:
سلام آقا میلاد.یاخچیسان کیشی؟
اولا اینو بگم که من خودم از خودم هیج انتظاری ندارم.یعنی فعلا همین شرایطی که هستم راضیم.حالا نمیدونم بقیه از من چه انتظاری دارن.فکر هم نمیکنم بقیه از من انتظاری داشته باشن.پس حرف تو بیشتر به عنوان شوخی در نظر میگیرم.
این مطالبی هم که مینویسم صرفا چرت و پرت هاییه که از ذهنم میریزه بیرون.اگه بقیه چرت و پرت ها رو هم بریزم بیرون ، فکر میکنم دیگه از من هیچ انتظاری نداشته باشی.به خاطر همین فکر میکنم کم کم بهتره که وبلاگ رو حذف کنم.
دمت گرم که واسه ما هم وقت گذاشتی.ممنون
سلام فکر نکنم معنی ایناندیرما آنی باشد که شما می فرمایید.
ایناندیر یعنی باورادن یعنی موضوعی را به کسی بباورانیم و کلمه ما در انتها معنی را منفی می کند.
پاسخ:
با سلام.
شما درست میفرمایید.ایناندیرما میتونه دو تا معنی داشته باشه و بستگی به لحن خوندن داره.یکیش چیزیه که شما میگید و اون یکی ، اونیه که من میگم.
اون "ما"ی آخر کلمه من از کلمه "ایناندیر" جدا نیست.بلکه دوتاشون با هم یه کلمه هستند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">